خيار را با پوست بخوريم يا پوست‌کنده؟


 

نويسنده:دکتر محمدحسين صالحي سرمقي*




 
خيار با اينکه در دسته سبزي‌ها جاي مي‌گيرد اما اغلب در ظرف ميوه به چشم مي‌خورد. البته اين ماده‌غذايي همانند ساير ميوه‌ها منبع خوبي از ويتامين‌ها و املاح بوده و مقدار فراواني آب دارد. در کل، خيار بومي ‌هندوستان بوده، طبيعتي سرد دارد و براي رفع تشنگي و التهاب اثني‌عشر بسيار مفيد است. در ضمن، ادرارآور بوده و مصرف‌اش براي مبتلايان به بيماري يرقان توصيه مي‌شود. البته برخي افراد در مصرف خيار زياده‌روي مي‌کنند.
در اينجا بايد به اين نکته اشاره کنم که اگرچه خيار خوراکي خوبي است اما زياد خوردن هر چيزي مي‌تواند مشکل‌ساز باشد. حياتي‌ترين ويتامين‌ها و هورمون‌ها حتي آب اگر زياد يا کم مصرف شوند، براي بدن مضراتي خواهند داشت و در بدن ايجاد اختلال خواهند کرد. در رابطه با خيار گزارشي در دست نيست که دقيقا زياد خوردن آن مي‌تواند سبب بروز چه مشکلي شود اما به هر حال تمامي‌ گياهان حاوي ويتامين‌ها و مواد معدني هستند که با زياده‌روي در خوردن، اضافه دريافتي در فرد حاصل خواهد شد. بنابراين توصيه مي‌کنم هر نوع ماده‌غذايي از جمله خيار در حد تعادل مصرف شود. در ضمن پوست خيار حاوي خواص بسياري است و اگر درست و تميز شسته شود، مي‌تواند بسيار مفيد باشد. اما اگر تميز کردن پوست خيار براي شما مشکل است (مثلا حاوي ترک يا فرورفتگي است يا پوست ضخيمي‌ دارد) بهتر است پوست آن را جدا کنيد.

از جمله خواص پوست خيار آن است که مصرف خيار با پوست نازک کمتر سبب نفخ مي‌شود. برخي افراد فکر مي‌کنند چون به خيار کود نيترات‌دار زده شده، خوردن آن با پوست مضر است. در توضيح اين مساله بايد بگويم کودهاي شيميايي همگي حاوي مقداري نيترات هستند اما اصولا ميوه و سبزيجاتي که ما به آنها کود مي‌دهيم نيترات را به ميزان لازم جذب مي‌کنند؛ مگر اينکه در برخي زمين‌ها و شرايطي قرار داشته باشند که مقدار نيترات بسيار زياد باشد و کمي‌ بيش از اندازه وارد گياه شود. اگر کودي که به گياه داده مي‌شود طبق استاندارد باشد مشکلي ايجاد نمي‌کند و افراد مي‌توانند به راحتي خيار را ميل کنند.

پي نوشت ها :
 

* متخصص فارماکوگنوزي

منبع:www.salamat.com